- Juguem amb l'expressió musical per explicar el text que canten. - Analitzem la quarteta, els seus versos, les seves rimes... - Fem un teball musical de la melodia: notes, ritmes, partitura, arranjaments, instruments(pentagrames, ritmes velcro, blog corrandestalella) - Juguem amb la tornada i la cantem a veus.
2- Fem un treball de llengua des de música (o des de català)
CADENA DE RIMES: Pandereta
PIM-POM DE RIMES: Mitjó
CAMP SEMÀNTIC: Esports
RIMA-CAMP SEMÀNTIC: Pilota
PARLEM AMB HEPTASÍL·LABS: Ara parlem de menjar
CONVERSEM AMB HEPTASÍL·LABS
3- Aprenem a construir quartetes des de música.
La mestra de música guia els alumnes per fer-ne una entre tots:
- Idea.
- 4t vers.
- Paraula que rimi amb la darrera paraula del quart vers.
- Com comencem? (1r vers i enllaç amb el segon)
- Com omplim el 3r vers?
- Quarteta a b c b.
Exemple: La Nyacra de la biblioteca.
3- Reemprenem el treball des de català.
Als 10-15 minuts del final de la classe, fem activitats de llengua: fem cadenes de rimes, cadenes de camps semàntics, cadenes combinades, parlem amb heptasíl·labs, expliquem un conte o una llegenda amb
heptasíl·labs…
Exemple: La llegenda de Sant Jordi
4- A música seguim creant quartetes.
Inventem primers versos per presentar-nos:
Ex: Hola a tots molt bona tarda...
Busquem rimes pel nostre nom.
Construïm una quarteta a b c b. Es poden equivocar.
-Continuem amb la improvisació de nyacres. Improvisem amb peus forçats, amb diferents temes, fem preguntes i respostes…
- A classe de català els alumnes de 5è A inventem les estrofes de presentació i els de 5è B les de comiat amb la nostra melodia. (Si fem jotes fem estrofes de
sis versos rimant els parells.)
- Els mestres de català saben els temes secrets de les proves i preparem els alumnes per a superar-les.
- Acompanyem la melodia amb instruments, la ballem si s’escau…
7- A Català:
-Treballem el vocabulari de la presentació i comiat de
l’escola, el camp semàntic, les rimes… -A vegades fem cartells amb les paraules, o llistes a la
PDI -Els alumnes improvisen i escriuen les que més agraden. -Treballem els temes de les proves secretes. -Ens reunim els mestres per valorar l’evolució dels
alumnes. Avaluació integrada i possibles candidats. -Valorem el treball de poesia d’abans i després de
participar a la Corrandescola.
8- A Música
-Aprenem les estrofes de presentació i comiat de
memòria. - Fem l'avaluació dels alumnes com les canten de memòria en petit
grup. Valorem l’entonacó, la dicció, l’expressió... -Demanem sis voluntaris de cada classe per pujar a
l’escenari a presentar i a acomiadar. -Demanem dos voluntaris a cada classe per pujar a
l’escenari a improvisar. -Convoquem assaig al migdia amb els nens d’escenari.
Acordem vestuari, expressió, material… -Els fem cantar davant dels companys a classe. -Fem practicar a estonetes els alumnes d’improvisació. -Presentem cada escola participant amb la seva melodia. Els ensenyo les tornades de cada melodia: Garrotín,
Corrandes d’en Carlolino, Corrandes de Beget, jotes… (llibre Corrandescola, http://blocs.xtec.cat/glosa/) -Animem els alumnes de platea que se’n pensin alguna pel
micro obert.
9- Activitats i
material:
Blog La glosa a l’escola http://blocs.xtec.cat/glosa/
i Blog Corrandestalella http://corrandestalella.blogspot.comConte Sona la Festa Major Pentagrames Ritmes Vídeos Caixa: - Pergamins de les quartetes tradicionals - Pergamins de rimes, quartetes incompletes Conte: Sona la Festa Major Llibre “Corrandescola” Temes que interessin als alumnes pel moment que estan vivint Peus de micro
10- Del projecte escolar
a la mostra interescolar
- Per què fem la Corrandescola a Vilafranca. 4a edició.
(Trobada a Reus, participació en el certamen de lectura en veu alta)
-Mostra final, part important del procés didàctic.
-Tots són espectadors i intèrprets
-Activitat lúdica i amb molt de contingut i
d’aprenentatge, que motiva i engresca.
-Un treball amb
molt de potencial: idea, síntesi, enginy, vocabulari, camp semàntic, rima,
ritme, entonació, mètrica, estructura, expressió, escolta, resposta,
observació, humor, escena, improvisació, comunicació, ara…
-Treball de l’autoestima, comunicar-se amb públic,
repte personal… Voluntaris
-Treball interdisciplinari, molt competencial.
-Micro obert. Es desperten les ganes d'improvisar. L'adrelanina corre per tot arreu.
-La vivència de tenir els glosadors professionals. el
diàleg, l’enginy, l’humor, el segon sentit…Queden enganxats.
-Rappers i glosadors
-Efectes rebot d’aquest treball: grup de música amb
versions pròpies de música i text, grups de pares que canten nyacres als fills
quan acaben 6è, pares i fills que s’entrenen al cotxe perquè el fill està
motivat per millorar...
11- Final glosat
Tema: què és el que més ens agrada fer…
Pluja de propostes de primer vers:
A mi el que més m’agrada... Una cosa que m’agrada... Un dels plaers de la vida... El que més m’agrada fer... ...
-Cadascú pensa el 4t vers i una rima per posar al final
del segon.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada