Pas a pas…

 1- Farem la Corrandescola!

-       Presentem l’activitat als alumnes.

-       Mirem vídeos de Corrandescoles: 




-   Aprenem la melodia de les Nyacres. Ens acompanyem amb les petxines.



-       Practiquem la melodia amb diferents textos: quartetes tradicionals, cançons estròfiques...

Aneu al blog: Glosa a l'Escola o cliqueu el pergamí:


    - Juguem amb l'expressió musical per explicar el text que canten.
- Analitzem la quarteta, els seus versos, les seves rimes...
- Fem un teball musical de la melodia: notes, ritmes, partitura, arranjaments, instruments (pentagrames, ritmes velcro, blog corrandestalella)
- Juguem amb la tornada i la cantem a veus.


2- Fem un treball de llengua des de música (o des de català)

CADENA DE RIMES: Pandereta

 

 PIM-POM DE RIMES: Mitjó



CAMP SEMÀNTIC: Esports

 

 RIMA-CAMP SEMÀNTIC: Pilota




PARLEM AMB HEPTASÍL·LABS: Ara parlem de menjar



CONVERSEM AMB HEPTASÍL·LABS

 

3- Aprenem a construir quartetes des de música.

La mestra de música guia els alumnes per fer-ne una entre tots: 

- Idea.

- 4t vers.

- Paraula que rimi amb la darrera paraula del quart vers.

- Com comencem? (1r vers i enllaç amb el segon)

- Com omplim el 3r vers?

- Quarteta a b c b.


Exemple: La Nyacra de la biblioteca.



3- Reemprenem el treball des de català.

    Als 10-15 minuts del final de la classe, fem activitats de llengua: fem cadenes de rimes, cadenes de camps semàntics, cadenes combinades, parlem amb heptasíl·labs, expliquem un conte o una llegenda amb heptasíl·labs…



Exemple: La llegenda de Sant Jordi




4- A música seguim creant quartetes.

    Inventem primers versos per presentar-nos:

    Ex: Hola a tots molt bona tarda...

    Busquem rimes pel nostre nom.

    Construïm una quarteta a b c b. Es poden equivocar.


Presentacions rimant el seu nom:

 


5- A Català:

-       Juguem amb la caixa de la Corrandescola.

 http://blocs.xtec.cat/glosa/: Quartetes incompletes, rimes.





   -       El mestre els contesta si s’inspira. Modelatge.


6- A Música:

 -      Aprenem la nostra melodia de presentació i de comiat. 

-       Mirem vídeos on veiem i sentim improvisar amb la nostra melodia.

-       Practiquem la melodia amb diferents textos: 

blog, pergamins, conte, cançons…http://blocs.xtec.cat/glosa/-       

-       Posem tres peus de micro.

-       Continuem amb la improvisació de nyacres.  Improvisem amb peus forçats, amb diferents temes, fem preguntes i respostes… 

-      A classe de català els alumnes de 5è A inventem les estrofes de presentació i els de 5è B les de comiat amb la nostra melodia. (Si fem jotes fem estrofes de sis versos rimant els parells.)

-       Els mestres de català saben els temes secrets de les proves i preparem els alumnes per a superar-les.

-      Acompanyem la melodia amb instruments, la ballem si s’escau…



7- A Català:

     -       Treballem el vocabulari de la presentació i comiat de l’escola, el camp semàntic, les rimes…
-       A vegades fem cartells amb les paraules, o llistes a la PDI
-       Els alumnes improvisen i escriuen les que més agraden.
-       Treballem els temes de les proves secretes.
-       Ens reunim els mestres per valorar l’evolució dels alumnes. Avaluació integrada i possibles candidats.
-       Valorem el treball de poesia d’abans i després de participar a la Corrandescola.



8- A Música

     -       Aprenem les estrofes de presentació i comiat de memòria.
-        Fem l'avaluació dels alumnes com les canten de memòria en petit grup. Valorem l’entonacó, la dicció, l’expressió...
-       Demanem sis voluntaris de cada classe per pujar a l’escenari a presentar i a acomiadar.
-       Demanem dos voluntaris a cada classe per pujar a l’escenari a improvisar.
-       Convoquem assaig al migdia amb els nens d’escenari. Acordem vestuari, expressió, material…
-       Els fem cantar davant dels companys a classe.
-       Fem practicar a estonetes els alumnes d’improvisació.
-       Presentem cada escola participant amb la seva melodia. Els ensenyo les tornades de cada melodia: Garrotín, Corrandes d’en Carlolino, Corrandes de Beget, jotes…
(llibre Corrandescola, http://blocs.xtec.cat/glosa/)
-       Animem els alumnes de platea que se’n pensin alguna pel micro obert.



9- Activitats i material:

Blog La glosa a l’escola http://blocs.xtec.cat/glosa/ i Blog Corrandestalella http://corrandestalella.blogspot.comConte Sona la Festa Major
Pentagrames
Ritmes
Vídeos
Caixa:
- Pergamins de les quartetes tradicionals
- Pergamins de rimes, quartetes incompletes
Conte: Sona la Festa Major
Llibre “Corrandescola”
Temes que interessin als alumnes pel moment que estan vivint
Peus de micro

10- Del projecte escolar a la mostra interescolar

-  Per què fem la Corrandescola a Vilafranca. 4a edició. (Trobada a Reus, participació en el certamen de lectura en veu alta)
-  Mostra final, part important del procés didàctic.
-  Tots són espectadors i intèrprets
-   Activitat lúdica i amb molt de contingut i d’aprenentatge, que motiva i engresca.
- Un treball amb molt de potencial: idea, síntesi, enginy, vocabulari, camp semàntic, rima, ritme, entonació, mètrica, estructura, expressió, escolta, resposta, observació, humor, escena, improvisació, comunicació, ara…
- Treball de l’autoestima, comunicar-se amb públic, repte personal… Voluntaris
-    Treball interdisciplinari, molt competencial.
-   Micro obert. Es desperten les ganes d'improvisar. L'adrelanina corre per tot arreu.
-  La vivència de tenir els glosadors professionals. el diàleg, l’enginy, l’humor, el segon sentit…Queden enganxats.
-    Rappers i glosadors
-   Efectes rebot d’aquest treball: grup de música amb versions pròpies de música i text, grups de pares que canten nyacres als fills quan acaben 6è, pares i fills que s’entrenen al cotxe perquè el fill està motivat per millorar...


11- Final glosat 

Tema: què és el que més ens agrada fer…

             Pluja de propostes de primer vers:

                              A mi el que més m’agrada...
                          Una cosa que m’agrada...
                          Un dels plaers de la vida...
                          El que més m’agrada fer...

                                          ...
-       Cadascú pensa el 4t vers i una rima per posar al final del segon.
-       Qui la tingui que la canti.








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada