Per què participar-hi?

El projecte Corrandescola és una proposta que es basa en la introducció de la glosa a l'escola. Però quins beneficis aporta?
Els resultats d’aprenentatge assolits, les investigacions i les experiències pilotades des del 2006 ens mostren una millora en la competència comunicativa oral. Això es concreta en diversos aspectes com a continuació explicitem, però cal assenyalar que és especialment significativa i sorprenent amb una tipologia d’alumnat que habitualment no destaca positivament a l’aula.
Pel que fa a la llengua i la literatura, la majoria d’alumnes mostren un progrés remarcable en relació a l’expressió oral, l’adquisició de vocabulari o la comprensió i interès per la poesia. Amb tot el principal èxit, en especial en entorns no catalanoparlants, és el d’aconseguir crear vivències positives a l’entorn de la llengua. Alumnes reticents, amb molt poc interès o amb poca confiança respecte a l’ús del català es motiven i viuen espais lúdics en la nostra llengua. Fins i tot en el cas d’alumnes amb un baix nivell de coneixements lingüístics. Aquest ús lúdic i social de la llengua no només ajuda a augmentar-ne l’interès per practicar-la –i en definitiva, aprendre-la- sinó que també permet una major cohesió social: pel fet de ser una conversa (cantada) que parteix dels seus interessos i opinions, el grup-classe crea més relacions entre els seus membres, hi ha una major coneixença de cada individu i es desenvolupa un sentiment de pertinença al grup.
 Si ens fixem en l’àrea de música, destaquen com a principals resultats: a) la millora en el cant com a solista, un aspecte poc present a les nostres aules; i b) el fet de viure el cant com a acte comunicatiu i social propi dels sers humans i que, en conseqüència, pot portar-se a terme per part de qualsevol individu, en qualsevol espai i situació. A més a més, cal destacar també el treball d’interpretació de la cançó més enllà de la precisió rítmica i melòdica (musicalitat, vocalització, possibilitats tímbriques, postura corporal, etc.) i la superació de certs estigmes que la cançó tradicional sovint arrossega.

Els resultats assolits també afecten a altres àrees no representades per cap matèria específica en el curriculum, però igualment fonamentals per a l’educació actual. Ens referim, per una banda, a l’aprenentatge d’habilitats escèniques (posar-se davant d’un públic, ús expressiu del cos i el gest, etc.), que denoten maduració personal (superació de la vergonya, acceptació de l’error, gestió de la crítica, etc.) o que afavoreixen les relacions socials; i, per altra banda, el treball de la identitat personal, incloent l’acceptació d’un mateix.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada